dinsdag 18 januari 2011

List en bedrog


Wezen, er zijn weeshuizen vol wezen.
Vroeger had elke zichzelf respecteerde stad wel een weeshuis.
Met regenten en regentessen en ik zie dan zo die oude strenge zure koppen op schilderijen.

Ons oude weeshuis is al lange tijd de openbare bibliotheek. Prachtig gebouw met een pleintje, een poortje en beneden in de zaal met romans ook nog een prachtige haard.
Maar romantiek was niet passend in die tijd.  Weesjongens die dan met wat geluk leerling konden worden en de kost terug moeten betalen. Of dat ze een scheepskist meekregen voor de VOC.
De meisjes, sloven voor rijke families.  Wellicht een noest leerling leren kennen of een daggelder treffen.

Gelukkig gaan de wezen ook met hun tijd mee. Sterker nog, ik struikel er weer over.
Ik noem ze de “diamantwezen”.  Eén ding delen ze, ze komen steevast uit West Afrika.
En ja, ondanks alle droefenis ben jij toch maar mooi uitgekozen om te delen in hun leed.
Hun leed??

Jawel, zij lijden dan ineens onder het feit dat hun vader nog net voor zijn dood, gevangenneming of ballingschap ( maar meestal dood)  nog even miljoenen kon overmaken naar een buitenlandse bank.
Leuke erfenis toch?  Nee, want zij kunnen er niet aankomen zonder JOU.
Jij dient dan mee te werken en als dank krijg jij ook een deel van de centen.
Je stuurt hen een kopie van je paspoort en je creditcard en ja ze maken het over.

Zo kreeg ik jaren geleden al van een contact uit Singapore een mail.  Of ik eens wilde kijken of die en die in Amsterdam wel bestaan. Een volwassen man uit Singapore die zichzelf een gewiekste zakenman noemt.
Natuurlijk ben ik niet gaan zoeken, kon hem zowel vertellen dat het een bende uit Nigeria is.
Een bende laaielichters.
Vandaag kreeg ik weer een mail van de zoon van de ex-president van…ja hoor!

Ik ga er dan van uit dat iedereen deze onzin wel door kan prikken.
Maar er zijn nieuwe vormen van fraude. Je doet mee aan een enquette, je moet daar
dan je mobiele nummer achterlaten.
Zij sturen je SMS na SMS tot je kapitalen kwijt bent.  En afmelden zit er niet in!

Diamantwezen of iPad winnaars, je bent gewoon de klos! 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten