zondag 16 januari 2011

Rentmeesters



Slecht slapen is onaangenaam, maar soms ook een bron van inspiratie.
Vanmorgen vroeg stond de radio aan. Met vroeg bedoel ik vroeger dan Vroege Vogels…erg vroeg dus.

De naam van de presentator is mij ontgaan, maar hij was in gesprek met Jaap Dirkmaat.
Ooit het opperhoofd van Das& Boom , tegenwoordig  van Vereniging Nederlands Cultuurlandschap en bijna politicus.

Waarover spraken zij? Lijkt me niet moeilijk te raden. De 4 dure dassen.
Al speurend over het net is het verwarring, 2 van de dassen lopen in de Achterhoek, de overige 2??
Waarom moesten zij weg? Nieuwbouw.  Beschermde dieren, verkassen dan maar.
De verhuizing en het zenderen moest dan 300.000 euro kosten.  Da’s veel geld!
Dat vindt Meneer Dirkmaat dus ook. De in mijn opinie immer beschaafde man toonde nu eens heerlijk zijn felle kant.

Mensen moeten toch kunnen wonen? Ja, dassen ook.
Maar een bouwstop vanwege dassen? De kosten, het woongenot, alles komt er aan te pas.
En toen, terwijl ik toch echt had moeten slapen ging ik nadenken.

De korenwolf, het zeggekorfslakje, oeverzwaluwen en al eerder, andere dassen.
Het zijn dure dieren. De moppers zijn niet van de lucht als het gaat om bescherming.
Wij moeten de dieren beschermen! De olifant, de tijger, de ijsbeer. Het hele ver van mijn bed dierenpark. Die moeten we behouden voor “onze” kinderen.
Maar , ja, de onvermijdelijke maar, wij moeten dus ook knappe huizen bouwen voor diezelfde kinderen.  En hopen dat ze later ook de centen hebben om in de vrije sector te gaan wonen.
Dat ze 3 keer per jaar op vakantie kunnen en hopelijk vanuit een rupsvoertuig de laatste ijsberen in het wild kunnen zien. Of een bezoekje kunnen brengen aan de olifantenopvang op Sri Lanka.

Dat “onze” kindskinderen hooguit ooit een opgezette das zien en nooit zullen weten dat er iets als een zeggekorfslakje bestond.  Nee, beschermen is een stuk makkelijker als het ver weg is.
Logisch. En als het zoveel geld kost….

Ik had jaren contact met iemand in Engeland, die ging ieder weekend met zijn zoontje naar de dierentuin. Vooral de roofdieren vond hij zo mooi.
Natuurlijk was het huis te klein toen een vos met het konijn verdween. Logisch.
Dat is het “nadeel” van mooie roofdieren.  Ze willen en moeten ook eten en jouw lieve knuffelkonijn is voor hen de dagelijkse maaltijd.
Ik vroeg hem of hij een grote tuin heeft. Ja en met veel vogels.
Leuk, wat voor vogels? Nou uhhhh, vogels.  Ik stel dan voor ‘dierentuinverbod’ tot hij tenminste 10 soorten weet te benoemen.

Wat ik wil zeggen, je kan je kinderen meeslepen naar een dierentuin en wijzen op de leeuw, de tijger, de gorilla. Maar zou het niet leerzamer zijn ze eens te wijzen op de oorwurm (en het nut), de zweefvlieg ( en het nut) en eens een middag met limonade in de tuin te kijken naar de vogeltjes?
Die wespen krijg je er gratis bij.    




2 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met je eens.
    De eigen natuur en dieren dicht bij huis zijn indrukwekkend als je daar oog voor hebt.

    Van de dieren wist ik dat al. Van de natuur natuurlijk ook al maar het afgelopen jaar werd ik door 'de aswolk' gedwongen 1 van mijn luxe (jaja) vakanties 3 weken uit te stellen.
    Toen zag ik voor het eerst in jaren de lente in mijn eigen tuin ontstaan.

    Per halve dag, soms nog sneller. Wat opschoot en uitschoot - hoe de dieren daar weer op reageerden.
    Dit jaar heb ik bewust mijn vakantie laat gepland. Om het mee te maken.

    Wat overigens niet meevalt is accepteren dat roofdieren je knuffels opeten. Vroeger toen ik nog een haan had (en dus kuikens) vrat de egel mijn kuikens. Grote paniek midden in de nacht.
    Toen hield ik véél minder van egel dan nu ik geen kuikens meer heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, mijn dochter heeft ook geleerd wat er in eigen tuin en daaromheen aan flora en fauna te vinden is. Ze was nog geen 6 toen ze minstens 5 verschillende boomsoorten kon herkennen aan bast en blad. Bijzonder? Nee.. ik vind het niet meer dan normaal. Natuurlijk is het ook belangrijk om de blik op de wereld mee te geven, maar aangezien afstanden voor kinderen nog nietszeggend zijn kan dat beter iets later. Daarom werd ze later pas WNF-ranger.

    Wat de dassen betreft: de 300.000 is wel uitgegeven, maar niet aan de verhuizing en het zenderen. Dat heeft "maar" zo'n 10.000 gekost. Er gaan dagen voorbij dat ik het niet in mijn zak heb, maar ik hoef dan ook geen dassen te verhuizen.
    De 3 ton moest door de projectontwikkelaar opgehoest worden om alle vergunningen te verkrijgen, inclusief de onderzoeken die daaraan voorafgaan.
    3 ton op een heel project, wat neerkomt op ruim 100,00 per nieuwe woning. Waar praten we over...

    BeantwoordenVerwijderen