woensdag 26 januari 2011

Onheil, rampspoed...nou ja

Hoe moet het nu toch verder? Oproer in Tunesië, Egypte, Jemen en Jordanië, oei oei.
Maar wat ik nu vernam, er is iets veel ergers aan de hand. De kilo weegt geen kilo meer.
Het is me niet geheel duidelijk, is onze kilo afgevallen of zijn al die andere kilo's aangekomen?


Raar ding, die kilo en de kilo-kopietjes. Elk land heeft een kilo maar de enige echte staat in een kluis in Parijs.
Op TV zie ik dan een kakelverse wetenschapper en een kilo-mevrouw die een kilo-kopie zo ongeveer als een kloek zit te bewaken.
We doen er lacherig over maar stel dat onze kilo is afgevallen. Normaliter een bewonderenswaardig fenomeen, echter niet als alles geijkt wordt met onze kilo.
Moeten we dan een deeltje zandkorrel meewegen om echt aan de kilo te komen?
Ik hoor het de slager al vragen, "mag het een zandkorrel meer zijn?"

Nu is het wel erg Nederlands om te spreken over die andere zwaardere kilo's. De kilo's van een ander is tenslotte niet onze last om te dragen.
Om het voor de leken duidelijk te maken komt de kakelverse wetenschapper met een doos eieren en een meetlatje. Nu maar hopen dat de meter niet is gekrompen!
Het verband tussen eieren en de kilo, mij zijn ze dan kwijt.

Volgens de kakelverse wetenschapper dan een methode om te weten hoeveel eieren er voorbij komen, zoveel eieren per zoveel oppervlakte met een vaste onderlinge afstand.
De kilo-kopie kloek vertrok geen spier maar vroeg hem wel " En ervan uitgaan dat alle eieren uit dezelfde klasse zijn?"
 Ja dat wel, anders gaat het niet op. Schijnzekerheid dus.

De kilo is de kilo niet meer, ach, ik kan er mee leven.  

1 opmerking: