dinsdag 1 februari 2011

Oubollig

Soms zoek je naar iets op internet en kom je heel ergens anders uit.
Speurend naar de oorsprong van een woord viel mijn oog op een leuke site.
De site van het Neerlandsch Genootschap ter bevordering van het Belegen Woord.
Een fnuikend te kort aan tijd noopte mij een paar dagen later de oubollige woorden eens te bekijken.
Voor liefhebbers van onze taal, een must om daar eens met een glimlach een blik op te werpen.

Taal, er sterven woorden uit, er komen nieuwe woorden bij. Die nieuwe woorden, soms zo vet irritant.
Vooral als ze allemaal een Engelse klank moeten hebben. Een Engelse klank en een Amerikaanse spelling.
Uitdrukkingen: Een vrouw waar men niet veel mee opheeft krijgt al snel de kreet voor een vrouwelijke hond om de oren. In het Engels. Waar is die goeie ouwe tijd dat men haar dan een "Kaat Mossel" noemde?
Om nog maar eens een andere nationale pittige dame te noemen, Kenau.

Waarom heten hoge heren ineens C.E.O.? Of zijn handige zakenmannen plotseling captains of industry?
Adviseurs heten spindoctors, mensen die bemiddelen in arbeid zijn headhunters geworden..enge kreten.
Nog enger als men trendy mee wil doen en schrijft "Life is like a holocauster". Droevig!

Er is belegen taal, er is straattaal en er is A.B.N. Taal leeft dus, en net als ik aan een kreet kan wennen is die al weer zo 2010!
A.B.N is ook maar verzonnen, om al die Nederlanders na een verbeterde infrastructuur met elkaar te laten communiceren. Het dialect moest verdwijnen, jammer! Maar het werd weer hip! Gelukkig.
En helemaal blij word ik van Nynke Laverman die het Portugese levenslied in het Fries kan zingen.

Hoeveel mensen spreken Nederlands? Of moet ik zeggen, iets wat er op lijkt?
Als ik op TV mensen zie die mopperen dat de buitenlanders geen Nederlands spreken en dan roepen "Se mottuh Hollands pratuh soals mijn" Nou.....liever niet?
Maar je zal als nijvere allochtoon graag Nederlands leren en trots zijn op je certificaat. Je hebt het A.B.N. redelijk onder de knie...ga je op visite bij lang verloren vrienden van je Nederlandse partner en begint men in plat Twents. Dat valt tegen!

Ik heb vaak van doen met dialecten, weet dat het moeilijk is. En soms is er geen chocola van te maken.
Taal, het blijft een wonderbaarlijk iets en oefening baart kunst.


Voor de liefhebbers van Nynke en  fado..

http://www.youtube.com/watch?v=xXb93emN-oc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten