donderdag 17 februari 2011

Identiteitscrisis

Terwijl men in diverse Aziatische en Noord Afrikaanse landen druk is met revoluties en hier de oppositie pruilt over een "spijbelende" minister president vieren ze feest in Gent.
Ik kijk soms met enige afgunst naar de instelling van de Belgen.

Hoe treurig het wereldrecord ook is, men weet er soms een leuke draai aan te geven.
Bepaalde mannen die zich niet meer willen scheren tot er een nieuwe regering is. Een vrouwelijke senator die de partners van de politici oproept om hen niet te laten genieten van het minnespel. Wat overigens niet uniek is.
Persoonlijk wacht ik nu op een moderne versie van een Lady Godiva.
Maar daar zal sfeerbeheer dan wel tegen optreden.
Sfeerbeheer, wat een lief woord. Zij liepen op de straten van Gent, om alle politieke leuzen weg te halen.

Ik ben benieuwd wat de toekomst de Belgen zal brengen. Een versie van de verenigde staten der Belgae?
De 4 provinciën? Van hun politieke stelsel begrijp ik maar weinig. Van het onze soms ook hoor.
Dat is best lastig als mijn buitenlandse correspondenten met vragen komen.
Daar zitten ook vaak erg leuke vragen tussen.

Ik kreeg een keer de vraag over wie nu de echte auteur is van "Het Achterhuis".
Dat werd een e-mail van een mijl. Dezelfde correspondent vroeg me ook of Hansje Brinkers echt zijn duim in de dijk stak. Ik hem gewaarschuwd, probeer dat niet thuis. En dat Hansje Brinkers niet is verzonnen door een Nederlander.

Wel jammer zijn de vragen van mensen die vooral Fox News kijken. Die denken echt dat wij allemaal halve dagen lopen te blowen, tulpen kweken (ja hoor, tussen de cannabis planten), dat ik op klompen loop.
Erger kan het ook nog worden, of ik mijn ouders heb laten inslapen en is het waar dat we na een echo kinderen met 6 vingers laten aborteren.
Daar wacht mij dan weer de zware taak uit te leggen dat wij geen Sodom en Gomorra zijn, geen duivelse gedrochten. Dat wij vrij gewone mensen zijn die zich tolerant voordoen, eeuwig vitten op het weer en vrij bot zijn.
Om daarna natuurlijk weer de patriot uit te hangen, zo ben ik dan ook weer.

Ik leer ook weer van die mensen. Hoe Inuit (correcte term voor de Eskimo) soms een kind aan een broer of zus geven. Hoe sommige Amerikaanse aboriginals (correcte term voor Indiaan) aboriginals heten en anderen halfbloed. Als je ma een Indiaan is ben jij het ook, al is je vader Kaukasisch. Is je ma Kaukasisch (correcte term voor blanke) en je vader Indiaan, ben jij een halfbloed. Juist....
Is vanuit een oud oogpunt wat van te zeggen. De moeder is zeker de moeder, die vader, bleef altijd vaag.
Tenzij je zo heel erg op je vader lijkt en die geen broer heeft die op hem lijkt.

Eén van mijn Nederlandse schrijfvriendinnen vertelde me eens dat zij als allochtoon...Met een achternaam als De Jong had ik er geen allochtoon verwacht, tot ik een foto kreeg. Ik vind allochtoon een lastig begrip.
Dat gaat tot de derde generatie of zo? Moeten de luitjes van de tweede generatie natuurlijk niet weer allochtoon bloed trouwen.
Grappig genoeg zijn veel beroemde/bekende Nederlanders dus allochtoon. Willem de Zwijger, de schilder Jeroen Bosch, ons koningshuis, Anne Frank en Geert Wilders.

We zijn wie we zijn en dat is mooi genoeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten