vrijdag 4 februari 2011

Sociale media

Sociale media, Twitter-revoluties. Goh. Hoe sociaal is het allemaal?
Ik lees geregeld van mensen die op voet van oorlog staan vanwege Hyves.
Veelal ontaarde schoonmoeders en overig gespuis. Oude vrienden die aan vuilspuiterij doen en laten we de exen niet vergeten!

Zo heb je dus revoluties via Twitter en gezellige vetes via Hyves.
Mijn buitenlandse correspondenten doen niet aan Twitter, Hyves kennen ze niet dus die komen aanzetten met "ga op Facebook". Nee.
Maar Sofie, het is zo leuk, daar kan je zien wat voor stomme trut mijn collega is. Of van een ander : Ik heb mijn ex minnaar gevonden op Facebook en nu hebben we weer contact. Oh griebels! Ik pas!



Toen ben ik eens gaan filosoferen. Stel je voor hoe de geschiedenisboekjes nu zouden zijn als we in de tijd van de moord op Willem van Oranje al Twitter hadden.
Mannen met van die grote geplooide kragen met een naam als Evert Claeszn verslag doen vanuit Delft.
"Ik hoor geweerschoten bij het Prinsenhof" met wat mazzel krijgen we dan ook nog een live verslag van het vierendelen van de moordenaar.
Of Willem Janszn is op locatie in Gouda en stuurt driftig tweets in het rond hoe Jacoba van Beieren door die kaaskoppen wordt belaagd, ja ook toen gooide men al stenen. Affreus!
Hoe zouden de toenmalige Nederlanders hebben gereageerd op zulk nieuws? Zou men massaal de trekschuit naar Delft hebben genomen? Massaal bloemen leggen zat er toen nog niet echt in.
Dagelijkse blogs vanaf VOC schepen. Was wellicht gelijk einde handel geweest.

De verhalen lijken zo romantisch, die verre reizen, de kooplieden op hun veranda's in de oriënt.
Maar het moet een barre ellende geweest zijn. Zeker aan boord van zo'n schip.
Je leven verkopen voor een handje peperkorrels. En ja, al had men internet gehad, de meeste mensen konden toch niet schrijven.

Toch gaan wij er gemakshalve van uit dat mensen tegenwoordig allemaal kunnen lezen.
Nu met die spannende tijd in Egypte, waar veel landen met de koopmansmentaliteit naar kijken denk ik ook weer aan Afghanistan.
Geen land voor een Twitter revolutie. Een erg hoog percentage analfabeten.
Die wij dan even gaan opleiden om orde te brengen in een totale wanorde. Ik gun die mensen een veel beter leven. Zeker de meisjes. Als zij alvast maar de helft van de vrijheden hebben die ik heb!

Ik hoor vrouwen soms oneindig klagen over hun lot. Over het feit dat er gekort wordt op de AOW als de vrouw een stuk jonger is. Dat ze iets niet mogen van hun man.
Ze willen parttime werken maar mopperen dan dat ze geen carrière kunnen maken.
En dan is het eigenlijk jammer dat de vrouwen in verweggistan niets eens kunnen Twitteren over hun dagelijkse leven. Geen scholing, geen toegang en geen tijd.
Het zou ons wel het klagen doen afleren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten