vrijdag 7 juni 2013

Lijden, leed, geleden

Ik lees de laatste dagen veel artikeltjes over dierenleed.
Intriest, maar er zijn momenten dat ik denk "ho maar".

Verwaarlozing van dieren kan en wil ik niet goedpraten. Het zinloos doden van dieren ook niet.
Maar daar botsen de meningen soms over.

Er is een hoop commotie over de vangst van vogeltjes in netten in Egypte. Ik lees dat ook met enig afgrijzen.
Zeker als het gaat over zeldzame soorten.
Maar zeg nu zelf, je zal maar een inkomen van minder dan te weinig hebben en je kunt die vogeltjes voor een voor jou behoorlijke som geld aan een restaurant verkopen?
Wie zijn wij om daar over te oordelen?

Dan nog maar te zwijgen over dat die vogeltjes, en nee, leuk is het niet, maar tenminste meer vrijheid hebben gekend dan wat wij straks op de barbecue gooien?

Oh, dan maar vegetariër worden? Ik behoor tot de soort Homo Sapiens, een omnivoor.
Ik gruw van tofu, ben geen echte groente eter, maar wel een flexitariër.
Eet niet alle dagen vlees of vis, voor mij is alles van een dier gewoon vlees.
Soja? Dat vind ik in veel gevallen een verachtelijk product. Moeten ook bossen voor gekapt worden en juist daar waar mensen al weinig aan voedsel hebben.
Waar bossen gekapt worden sterven ook dieren, niet voor voedsel voor de mens, maar aan jacht en verdrijven.
Dan komen er velden vol sojagewassen maar de lokale bevolking kan dat niet eten.

Dat is het lastige met vlees en zuivel vervangers. Sojamelk? Cocosmelk? Komt ook van plantages.
Scheelt misschien het leed van een melkkoe in Nederland, of een aantal kippen.
Maar ook het akkertje van een lokaal gezin wat werd weggepest door een groot bedrijf.
Zij kunnen geen voedselgewassen meer verbouwen.
Van die hele sojabranche klopt de helft ook niet. Het kost veel bestrijdingsmiddelen, er komt kindslavernij bij kijken en geweld tegen de kleine boeren.

Het is makkelijk te protesteren tegen het vangen van zangvogeltjes, vanuit de luie stoel.
Maar als jij je kinderen amper van voedsel kan voorzien, heb je daar gewoon geen boodschap aan.
Net zo min als de stropers in Afrika of elders. Als je met een een enorme slagtand je gezin een jaar te eten kan geven, ga je niet miepen over een olifant.

Ik denk dan, voor ik een petitie teken, ook eens van de andere kant bekijken.
Tenzij het een petitie is tegen het zoveelste leegstaande bedrijven terrein.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten