dinsdag 25 juni 2013

Palin(g)droom

De menselijke geest is af en toe een warboel. Dat is mijn excuus dat ik erg laat in de avond geen nieuws meer wil zien.
Of vroeg in de ochtend politici op de radio wil horen. Ik val toch weer in slaap en geheid dat de politicus dan mijn droom binnendringt.

Het is heus niet zo erg als je naar je schoolbal gaat met Clinton en je in je lichtblauwe jurk van de markt, door een zaaltje waar ooit een bibliotheekfiliaal zat, loopt te walsen. En ja, ik had ooit zo'n jurk.
Maar het is echt knap beroerd wakker worden als er chantage in het spel is.
Als ik dan met een niet nader te noemen kopstuk een dagje op stap gaat hij wel een levensreddende operatie voor mijn ma zal regelen.
Dan is je dag echt naar de barrebiesjes!

Vannacht verschenen er palingen en woorden in mijn droom.
Dat kwam door een kreet in een natuurbericht. Men had het over diadrome vissen.
Nog nooit van gehoord!
Dus, ga ik zoeken wat dat nu toch voor vissen zijn.
Aha, trekvissen, zal ik maar zeggen.

Als je dan zoekt op bepaalde sites slaan ze je met nog meer vreemde termen om de oren.
De diadrome vissen zijn onder te verdelen in anadrome vissen , die leeft in zout water maar paait in zoet water, de zalm. En de katadrome vissen.
Katadrome vissen leven in zoet water, maar paaien weer in zoutwater, de paling.
Ware trekvissen, en ik kreeg inmiddels lekkere trek!

Maar vannacht, wat er maar in mijn hoofd bleef woelen, een kok, een palingoproer in 1886.
Dat was een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Amsterdam. 
Er vielen 26 doden en ik meen 150 gewonden.

De paling mag dan een trekvis zijn, maar in 1886 was het palingtrekken verboden.
Men zag het toen al als dierenmishandeling.  De deels arme bevolking vond dat hen een pleziertje en de kans op een gratis maal werd afgepakt.
En men ging op de vuist toen de politie ingreep.

Dankzij Google belandde ik via een begrip in de vissenwereld zo hopsakee in een stukje Amsterdamse geschiedenis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten