donderdag 27 juni 2013

Naam van de vader

Weer eens wat zitten rommelen met oude papieren.
Oude schrijverij van mijn pa.
Verhaaltjes, toneelstukjes, en een onontdekt manuscript? 

Zo ontdekte ik vandaag het niet afgemaakte verhaal over het geheim van Ben-Ali.
En een zoveelste pseudoniem van mijn pa. Kan ie wel doen, maar als alle personen in het toneelstukje erg bekende voornamen hebben,  dan gaat het opvallen.

Mijn pa was geen Mulisch of Wolkers, al zag ik wel een Olga voorbijflitsen, maar die was braaf.
Aan de bergen toneelstukjes heeft hij ooit wel wat verdiend, dat zag ik toen ik mezelf door kilo's papier heen moest worstelen. Een dossier vol met betaling vanwege auteursrechten.

Willy en Kees, Karel en Mevrouw, zij bestonden slechts in de kleine toneelverenigingen van Vlodrop of Gorredijk.
Allemaal heel erg jaren 50, knus, noeste arbeiders en brave huisvrouwen.

Ik probeer me wel eens voor te stellen wat hij vandaag de dag zou schrijven.
Behalve de stukjes kwam ik ook nog wat ijverig huiswerk tegen. Een hobby van zijn laatste jaren,
kalligrafie.
Ik kwam zojuist een aantal Onze Vaders tegen, dat, en de rijmpjes van Toon Hermans waren zijn oefenprojecten.
Het grote grijze gebied ertussen heb ik nooit kunnen ontdekken.

Maar van één ding ben ik zeker, als hij in deze tijd leefde had hij zeker een weblog aangemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten