donderdag 10 juli 2014

Blokje Gouds : De kleine Johannes

Eigenlijk was het veel te warm om eens een rondje stad te wandelen. Achteraf ben ik blij dat ik het wel deed.

Ik ging voor een bepaald stukje Gouda, en dat staat op de foto. Maar onderweg stond langs de Hoge Gouwe een touringcar en ik zag verderop een open deur.
Een deur die ik altijd gesloten aantref en  waar ik eigenlijk allang eens achter wilde kijken.
Touringcar, toeristen, zit wellicht in een excursiepakket?

Ik steek de brug over en besluit me gewoon doodleuk tussen de groep te begeven, maar helaas, die komen en masse net naar buiten.
Voorzichtig gluur ik om de hoek van de deur, tja, om nu in een kerk hard "Volluk" te gaan roepen is ook zo wat.
Gelukkig was dat niet nodig, en ik hoefde ook niet iemand van een groep te zijn.

Een vriendelijke meneer vertelde me dat ik verder mocht lopen. En eindelijk, daar zag ik de Oud-katholieke kerk eens van binnen.
Ik zei verrukt van "wat leuk dat ik het nu eens met eigen ogen kan zien" waarop de meneer nog vriendelijker keek.
En als groep van 1 persoon was er genoeg tijd voor vraag en antwoord.

Het is een kerk sinds 1636, maar ja, de tijd van de reformatie. De protestanten moesten de katholieken niet.
Die zaten toen in een schuilkerk. Nu blijken de Oud-katholieken minder gedoe te hebben gehad met de protestanten. Een soort gedoogconstructie.
Er was meer gedoe met de rooms-katholieken, de Oud-katholieken hadden/hebben hun eigen opvattingen en werden zo in de ban gedaan.

Zij, de Jansenisten, stichtten hun eigen kerk. Een deel van het interieur van de kerk is nog uit de 17e eeuw.
Een prachtige preekstoel en de communiebank. In de 19e eeuw is er één en ander verbouwd.
Intussen vond de vriendelijke meneer het jammer dat de organist net weg was.

Ik kan niet anders zeggen dat het een charmante kerk is in een prachtig gebouw. Voor hen die ooit op een donderdag in juli in Gouda lopen? De kerk is open vanaf 12 uur.

De kleine Johannes, dat slaat op het feit dat dit kerkje net als onze grote Sint-Jan de naam draagt van
Johannes de Doper.
Zo hebben wij dus een grote Johannes en een kleine Johannes.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten