vrijdag 26 juli 2013

Plantaardig

Ik ben, vind ik zelf, best aardig voor planten. Maar daar score je over het algemeen niet zo goed mee.
Leuk, je hebt groene vingers? Echt groene vingers krijg je van illegaal noten jatten.

Wat is plantaardig? Gemaakt van niet dierlijke producten?
Ga ik nu eens op de bres voor planten! Ben je erg mooi en doorgekweekt?
Er zijn genoeg mensen die van de Barbies onder de bloemen houden, van die bijna origami gevouwen nutteloze hybriden.
Mooi om te zien maar voegen niets toe.

Je zult als plant maar een brandnetel zijn, of zevenblad, dan ben je uitschot! Maakt niet uit of je een gezond voedingsmiddel eenmaal onkruid, blijft onkruid.
Nee, een mooie bloem koop je in een tuincentrum, die vertroetel je met gif, mest  enz.

Maar een mooie bloeiende bloem, bij de oever van een rivier, langs een zandpad, dat is onkruid.
Guerilla gardening of aangewaaide exoten...kortom onkruid.  Stevig wieden, en weg ermee, waar we het niet willen zien.
Aan een ieder de metafoor.

Ook plantaardig, ik vernam vandaag maanden nadat kalende mannen cafeïne in hun haar moeten smeren wij 40+ vrouwen dat ook moeten doen.
Natuurlijk, na het ei, het bier, het bamboe, de tarwe, zijde, parels, nu dus cafeïne. Goh.

Moet je dan niet in een vaas, de groencontainer of mooi staan bloeien? Dan ben je ineens eetbaar.
Is de bloem mooi klaar mee!
Ik zie soms recepten langskomen, een feest voor het oog, maar soms denk ik aan de zeldzaamheid van die bloemen.
En zijn eetbare bloemen zo lekker? Sommige wel, veel ogen alleen erg leuk. En ik zal het niet allemaal ontdekken daar ik geen geschikte plukplekken voor van alles heb.

Tenzij...verrek, ons lokale tuincentrum heeft u een Mojito kit. Moet niet gekker worden, kweek je eigen cocktail!
Munt en stevia. Stevia is een natuurlijke zoetstof, dus beter dan die aspartaamtroep.
Maar of in dat kitje genoeg rietsuiker groeit voor de rum?

Oke, dus ik moet mijn eigen cocktail kweken en de koffie in mijn haar smeren, weer wat geleerd vandaag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten