woensdag 24 juli 2013

Uitgestorven?

Vroeger, in een vorig leven, wilde ik nieuwe dingen zien en meemaken.
Als ik bij mensen thuis kwam keek ik dan vol bewondering naar stukken koraal, opgezette egelvissen, tropische schelpen en gedroogde zeepaardjes.

Verstand komt met de jaren, als ik er nu aan denk gruwel ik er eigenlijk van.
Ik heb wel een setje gedroogde zeesterren, noem het een nawee.
De rest van mijn rariteitenkabinet bestaat uit dood gevonden of veren na de rui.
Och en wat botjes en halve schedeltjes uit braakballen.

Mijn tweede reis naar een Grieks eiland, ik zag overal standjes met schelpenpakketten.
Ik besloot zelf aan het strand te gaan zoeken, geen schelp te zien.
Maar wel overal de zielige verhalen over de lokale wao-ers, nou ja Griekse stijl dan, de voormalige sponzenduikers.

Zielige verhalen, tot een bepaalde leeftijd geloof je ze nog, maar dan is het over.
Tja, ik kocht wel natuursponzen, leek me wel zo natuurlijk.
Moet toegeven, ik heb geen idee hoe het met de lokale sponzensoorten gaat, je leest er nooit over.
Net als over veel Middellandse Zeedieren.
Decennia lang riepen de toeristen dat zwemmen in de Noordzee bah is, nee ga dan naar de Middellandse Zee. Onder het mom van zo schoon dat je de bodem kan zien. En die zie je wel, de bodem, en de rotsen en de zee-egels.
Voor de rest is het er vrij "leeg".

Ik heb aardig wat stukjes Middellandse Zee gezien en tot mijn vreugde ook dolfijnen ontmoet.
Het is geweldig als je op een klein bootje zit en er een dozijn van die guitesnuiten uit het water omhoog springen. Op ooghoogte.


De dolfijn verkoopt dan ook goed op de eilanden. Op nagemaakte oude vaasjes, op t-shirts enz.

De sponzen verkochten ook goed. Maar ik heb ze allemaal opgebruikt tot ze uit elkaar vielen.
Ik kreeg ook het vermoeden dat het Made in China was.
Is niet erg, inmiddels hunker ik naar een spons.

Nee, geen natuurspons, maar een ouderwetse roze of lichtblauwe bad spons.
Maar die lijken uitgestorven. Je hebt van die lange ovale gevallen die meer weghebben van schuurpapier, je hebt de scrubhandschoen en de "pufjes"  Van die sinaasappelnetjes in kunstige dot gevouwen met een touwtje er om.

Dat laatste moest blijkbaar ook zuiniger want ze worden steeds kleiner en ik wil juist lekker schuimen onder de douche.
Er was een tijd dat ik voor alle dagen ander douchespul gebruikte. Gratis op de spaarpunten.
In tijd van crisis, Melkmeisje van Kruidvat. Zo af en toe een uitspatting met Dove.
Maar waar verkopen ze nog die gewone bad sponzen?
Of zijn die gewoon uitgestorven?




1 opmerking:

  1. bedoel je deze? http://www.drogisterij.net/producten/231x231/31-35482_1_Ilmo_Badspons.jpg
    Vandaag besteld, morgen in huis.. even googlen op badspons ;-)

    BeantwoordenVerwijderen