donderdag 11 juli 2013

Wilde natuur

Natuur, het zit vol met bloedlinke knakkers.
Vol eeks en jekkes beesten.  Alles met een zwart/geel gestreept kostuumpje is bij voorbaat al bah en eng.
Je zal maar in de tuin genieten van het zomerse weer, pappa lekker bezig met spiritus op de barbecue, jij je vol te stoppen met drie keer teveel zoute stukken vlees wat ik meen hamburgers heten, of het glazuur van je tanden springende limonade.

Het grote genieten kan beginnen...maar dan zoemt er iets langs wat heel misschien een wesp kan zijn.
En als het al een wesp is, dan heel misschien zo eentje die je lastig valt. Eentje die gemeen kan steken.
Dat is verre van leuk en als je een ernstige allergie hebt kan het zelfs gevaarlijk zijn.
Maar om alles wat eventueel, mogelijk, misschien, gelijk om zeep te helpen?

Het is zomer, in de zomer hoor je weinig echt nieuws. De nieuwsrubrieken reizen af naar BN-ers om te vragen wat ze in de koffer doen...lekker belangrijk!
Dan is een zomerkomkommer welkom.

Een zomerkomkommer? Ja, komkommernieuws tijdens de vakantieweken.
Zoiets als de Veluwe poema.
Ik heb vaag het idee dat het zo ook kan lopen met de wolf.
Die ene doodgereden wolf wat voor 98% zeker een wolf is. Doe mij nog even die 2% erbij.
Als het een heuse wolf was, moet ik dan blij zijn?

Nou, laat ik eerlijk zijn, van mij mogen ze wegblijven. Niet zozeer dat ik de angst heb er een tegen te komen, maar ook voor de wolf zelf.
Schapenhouders moeten ze niet, bezitters van kleine hondjes die in de winter in het bos lopen wellicht ook niet en de VVD moet ze ook niet.
Gevaar voor de volksgezondheid. Gevaar in het verkeer. Persoonlijk denk ik dat een wolf aanrijden niet fijn is, maar een edelhert komt harder aan.

Natuurlijk is het voor de natuur een verrijking als er hier een roedel wolven kan overleven. Maar dat zal dan dichter bij de grens moeten, anders krijgen we inteelt.
Dan het roodkapje syndroom, voorstanders roepen gelijk van de wolf is ongevaarlijk.

Dat is niet helemaal waar. Ik heb vaak genoeg gelezen dat mensen zijn aangevallen door wolven.
Niet hier, maar in Polen, Oekraïne, Canada. Altijd in de winter en mensen die vrijwel alleen liepen.
Toch is het in geen verhouding wat de mens van de wolf wist te mismaken. Hondenrassen.
Nu is elk ras begonnen met wat mutanten. Van Deense doggen tot Chihuahua.

Maar voor we wolf! roepen, eerst maar eens afwachten of het er echt eentje was en niet voor de zomerkomkommer daar eventueel neergelegd.
Soms zijn de media erg gretig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten