donderdag 21 januari 2016

Arm II

Vanavond maar weer eens even gekeken.
Ik vind het van een onmogelijke stupiditeit dat iemand kan beweren dat als je dakloos bent je- als je maar wilt, je binnen één dag weer een dak boven je hoofd hebt.
Dan vraag ik me serieus af wat die persoon in zijn hoofd heeft. In ieder geval een plaat voor de kop.

Waar ik dan wel weer even over moet nadenken, is het wel eerlijk iemand een aasgier te noemen omdat ie als beroep handelaar in onroerend goed is? Die man kocht pandjes tijdens een veiling.
Na een tijdje denken ben ik er uit. Ik kan het geen aasgier noemen. Het is een beroep en hij verdient zijn centen eerlijk. En het is niet zijn probleem, dat klopt.

Dan is er natuurlijk gemopper op het systeem en de samenleving.
Banken zijn dieven, verzekeraars zijn dieven, de belastingdienst is een dief.
Politici zijn dieven, kortom, we wonen in een roversnest.

Persoonlijk zeg ik liever dat het wellicht wat eerlijker zou kunnen. En met iets meer compassie voor mensen die geheel zonder eigen schuld in de ellende komen.
Je bent verantwoordelijk voor je eigen keuzes hoorde ik in het programma steeds voorbij komen.

Ja, als je grote dingen op de pof koopt en weet dat het niet meer kan, maar blijven doen. Foute keuzes.
Nee, als je een kleine zelfstandige bent, die samen met de echtgenote een winkel runt, met één personeelslid en je personeel wordt ziek. Dan moet je nog een hele tijd doorbetalen en je hebt niet de middelen om een ander in dienst te nemen?  Vervolgens slaat de crisis toe. Dat is geen foute keuze maken, dat is gewoon vette pech.

Er zijn genoeg mensen die aan de grond zitten en zich er weer bovenop worstelen.
Maar je moet wel een netwerk hebben.

Armoe is ellende en daar houden we niet van. Tenzij we het luidkeels kunnen misbruiken met de kreet "eigen volk eerst".
Gelukkig steekt niet de hele samenleving zo in elkaar.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten