zaterdag 31 januari 2015

Blokje Gouds: In de Salon

Nee, dat is niet de werktitel voor een western of een kostuumdrama.
Het is het oudste pannenkoekhuis van Nederland, al werd het veelal de poffertjeskraam genoemd.

Na 200 jaar komt er een einde aan dit instituut. Het pittoreske ooit demontabele houten gebouw wat al 125 jaar op dezelfde plek staat gaat anders heten.
Het is overgenomen door een keten onder de naam Pannenkoe.

Ik las het vandaag en dacht, die beginnen goed, met een drukfout.
Niets is minder waar. Ja, we kunnen er binnenkort weer terecht voor pannenkoeken, maar ook vleesgerechten.

Voor al uw feesten en partijen? Hopelijk gaan ze niet de hele boel gelijk moderniseren.
Die aparte hokjes met gordijntjes waar je dan met je verjaardagsgastjes kon eten, jeugdsentiment.
Net als het beetje scheve en de tocht, maar ook dat hoort toch bij sentiment.

Toen mijn nichtje nog klein was kwam ik er een paar keer per jaar, of trachtte buitenlandse gasten aan de poffertjes te krijgen.
Een van die gasten genoot er niet van de poffertjes, maar hing af- en toe bij ondersteboven om de poffertjes stelende mussen op de foto te krijgen. Dat gedrag had ie nooit eerder gezien.

Maar dat was in de tijd dat we nog redelijk wat mussen hadden.

Misschien knip ik de kortingskoepon uit en ga dan eens poffertjes eten. Pannenkoeken, daar ben ik geen liefhebber van.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten