maandag 5 januari 2015

Blokje Gouds: Naar de film

Als kind was het een bijzonder uitje, naar de film gaan. Ik weet nog welke film ik bij mijn eerste bioscoop bezoekje zag, Flipper.
Ik weet ook nog heel goed dat de "voor" filmpjes mij meer boeide. Dat waren Knabbel en Babbel.

Wij hadden toen twee nette bioscopen en een obscure. Of die laatste nog bestaat, ik denk het niet.
Vroeger, we hadden Thalia en er was een filmzaal in de oude schouwburg.
Dat was nog in de tijd dat je prijsklassen had in die filmzaal.

De oude schouwburg is reeds jaren verdwenen. Daar kwam een nieuwe voor in de plaats.
Thalia verdween ook en we kregen de Arcade bioscoop.
Daar ben ik best vaak geweest.  Ik vond zaal 1 speciaal. In die ene zaal mocht je toen roken, maar je had ook een belletje en dan sloop er iemand naar binnen om een bestelling op te nemen.

Inmiddels verscheen er ook een Filmhuis.

Nu de Arcade bioscoop dicht is zou het filmhuis zich daar vestigen, maar ze hebben geen centjes voor de verhuizing. Jammer, want daar draaien ze toch wel wat andere films.

Arcade ging dicht toen men een paar maanden geleden onze nieuwe mega bioscoop opende.
Cinema Gouda.
Gouda gaat toch echt wat worden. Nieuw zwembad, nieuwe bieb en nu die bioscoop.

Een ruime week geleden daar maar eens geweest. Net als de vorige op loopafstand.
Diverse etages, 6 zalen, 3 barretjes, roltrappen naar boven (helaas niet naar beneden) en op aanvraag de lift.

Het viel me al jaren op dat ondanks de en de vele manieren van thuis opnemen de bioscopen weinig te lijden hebben van de crisis. Het bezoekersaantal valt verre van tegen.

In de wekelijkse nieuwsbrief zie ik dat er speciale dagen zijn, het dinsdag voordeel en ze zijn ook weer begonnen met Ladies Night.
Dat op de woensdagen. Je betaald wat extra want er zit een hapje, drankje en een goodie bag bij.

De eerste Ladies Night is dan bij een voorpremière van 50 Shades of Grey.
En dan vraag ik me af of ze de goodie bags aanpassen aan de film?
Daar zal ik wellicht achter komen als Ab Fab de film te zien is. Daar kan ik me enorm op verheugen.

Ik hoorde laatst iemand vragen met wie ben je naar de film geweest? Alleen. Oh, dat is sneu.
Toen ik zat te wachten tot de zaal openging zag ik pas wat sneu is. Gezinnen die binnen komen, vriendinnen die wat te drinken bestellen en zodra ze zitten pakt elk het eigen mobieltje en heeft geen oog meer voor elkaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten