donderdag 22 januari 2015

Monopoly geld

De ECB steekt de Rubicon over.  Bij de kreet Rubicon denk ik al gelijk daar komt gedonder van.
Laat ze lekker aan de overkant blijven!

Ik ben geen econoom, maar een totale ongelovige als het om bijdrukken van geld komt.
En langzaamaan vind ik de eurozone een soort mengeling van Monopoly en Ganzenbord.

De olieprijzen zijn laag, joepie? Minder opbrengst voor de staatskas.
Dan plukken ze het elders vandaan.
Opkopen van staatsobligaties?

Deze leek gaat even rekenen. Banken krijgen goedkoop geld, daar kunnen ze leningen en hypotheken van verstrekken.
Maar is die huizenhoge hypotheekschuld al niet een probleem?

Dat opkopen van staatsobligaties?  Fijn voor een aantal landen, kunnen meer lenen en de lage rente is ook al zo prettig. Waarom verder gaan hervormen, de idioten aan den overzijde betalen toch wel.

Lenen, de banken moeten meer uit gaan lenen! Als zij hun spaarcentjes bij de ECB onderbrengen moeten ze er voor betalen, dus snel uitgeven?
Hun spaarcentjes? Wat zeg ik nu toch?

Wat nu als iedereen zijn spaarcentjes wil omzetten in goud of kunst? Dan is die hele euro geen cent meer waard.

Stel, ik zou een ton op de bank hebben (ik heb slechts een hol vat) en denk van oh nu snel een huis kopen, kan vast wel een voorlopig goedkope hypotheek krijgen. En wat kan het schelen, leen er gelijk nog wat bij, wie nu leeft, dan zorgt.

Men wil maar dat we uitgeven. Wel Meneer Draghi, misschien begrijp ik het niet, maar u ook niet.
Wat je niet hebt kan je niet uitgeven. En als u denkt dat we nu allemaal gul gaan shoppen? U zou er helemaal naast kunnen zitten.
Vroeger kon een mens nog eens wat leuks doen van de rente. Nog even en die is 0,00.

Ik kom dus weer niet langs start, ontvang  geen 20.000 gulden (ja, heb nog de oude versie) ga maar lekker in de put zitten.

Helaas, alea iacta est.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten