dinsdag 27 januari 2015

Oh,oh Cherso

En oh, oh, de rest van Griekenland! Verkiezingen, linkse partij drinkt koffie met anti-Europa partij , plakje cake erbij en nu begint het gedoe.

Dat de Grieken zo hebben gekozen, ik neem ze niets kwalijk. Maar de toon van we willen niet terugbetalen, die bevalt me minder.
Kwijtschelding? Gaat effe heen!

Het is waar dat de gewone Griek geen nagel meer heeft om de kont mee te krabben. Hoge werkeloosheid en de minimumlonen zijn zo enorm gedaald.

Ik heb het te doen met de gemiddelde Griek die in zo'n situatie terecht is gekomen. Zij die nooit een voorrecht hebben genoten van als ik jouw rug krab, krab jij de mijne.

Ik heb minder medelijden met mensen die nu ineens inzien dat het niet normaal is kort na je 50e met pensioen te gaan en dan ook nog een 13e maand krijgen elk jaar.
Of mensen die op de vraag van een bestuurder 100 meter weg aanleggen voor een prikkie en dan alle jaren geen belasting of waterrekeningen krijgen. En dan ineens een rekening van heel veel duizend euro.

Zelf denk ik dat het ook best lastig is, een land met zoveel eilanden met elk een eigen bestuur, wat een vermogen kwijt is aan infrastructuur met havens en luchthavens.
Dat bestuur, daar is het denk ik wel erg fout gegaan.

Inmiddels vraag ik me ook af hoeveel Griekenland uit een subsidiepot krijgt. Krijgen wij tenslotte ook. En hoeveel de gemiddelde Griek moet afdragen aan dat schuiven met geld ( moeten wij ook).

En dan zit ik te filosoferen, wat als wij geen gewone subsidie meer uitkeren? Maar dan van hun ook geen afdracht meer verwachten, komt er dan wat ruimte?

Of moet de rest van de eurozone daar gewoon niet meer op vakantie gaan? Jullie niet betalen? Wij niet meer spenderen!
Dat werkt natuurlijk ook niet.

Het blijft lastig, wat is wijsheid? Maar ik heb het heus te doen met veel van hen, ik weet uit eigen ervaring hoe het is als je niet door eigen toedoen ineens van minder dan de helft van je eerdere inkomen moet leven.

En hoe het is om denken te stemmen op iemand die het goed met je voorheeft en van de meest koude kermis thuis te komen.

Kalinichta.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten