woensdag 14 januari 2015

Ljipaaisykjen

Een mooi woord, wat ik niet uit durf te spreken, komt er vast krom uit.
Mooi woord, maar in mijn ogen een ietwat vreemde traditie.

En nu is er een (tijdelijk) verbod op die oude Friese traditie van het kievitseieren rapen.
Ik ben er blij om, het gaat tenslotte helemaal niet zo goed met de kievit.
Dat komt niet door de rapers, maar door de voortgang in de landbouw.

Traditie, het is een heilig huisje, dat weet ik.
Ik heb begrip voor eieren rapen als men het als voedsel nodig heeft.
Dat gebeurde vroeger in alle provincies waar ze broeden.
Er kwam een verbod, behalve voor Friesland.

De voorstanders mopperen dat ze het ook doen om hun kinderen over natuur te leren.
Slecht excuus, dat kan ook zonder rapen.
Maar we doen aan nazorg! Zetten nestbeschermers neer.
Slecht excuus, dat gebeurd elders ook, zonder rapen.

Het gaat slecht met de kievit dus blijf van de eitjes af. Ook al mocht men er maar ruim 5000 rapen (2014).
Laten we vooral genieten van die mooie duikelvluchten en het vrolijke koewie in de lucht.
Het zijn juweeltjes van vogels.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten