zondag 6 januari 2013

2013, het jaar van...

Elk jaar is het wel een jaar van...
Vogelliefhebbers weten het al, het jaar van de patrijs.
Amfibieƫn adepten weten al, jaar van de vuursalamander, en voor de zoogdierenfans is het jaar van de steenmarter.

Voor de Chinezen is het jaar van de slang, voor anderen het jaar van de burger, maar ook het jaar van de fiets, het jaar van het voorlezen, het jaar van de boekhoudsoftware...druk jaar dus!
Oeps, vergat ik nog het jaar van de boerderij.

Je zult maar een met boekhoudsoftware worstelende jonge boerenvader zijn in Limburg. Geboren in het jaar van de slang. Het is jouw jaar! Je hebt de boerderij, in je vrije tijd ga je op zoek naar vuursalamanders, je zit te klooien met de software maar je moet dan ook je kinderen nog voorlezen... je boft, geen tijd voor technostress.

Dat is de nieuwe burnout. Mensen lijden steeds vaker aan technostress omdat ze altijd en overal bereikbaar moeten zijn.  Of vooral denken dat te moeten zijn.
Voor het werk zeggen ze dan. Ach welnee, ze willen gewoon altijd bereikbaar zijn via een mobieltje of een tablet.

Ik heb een vrij immobiele mobiel, vergeet 'm vaak.
Ik heb geen tablet, geen notebook, smartphone of al dat geinige draagbare speelgoed.
Als ik ergens naartoe ga ben ik er gewoon even niet.

Die technostress lijkt me eerder een verslaving. Is het jullie ooit opgevallen hoeveel mensen elke 2 minuten op hun mobiel kijken?
Voor een zakenman/vrouw die zit te wachten op het juiste moment van een miljoenenorder kan ik me dat voorstellen.
In het geval van een razende reporter ook, of voor een aanstaande vader.
Maar meestal is het gewoon onzin.

Als iemand alleen thuis is, met de ziel onder de arm loopt, mij best.
Echter in gezelschap vind ik het vrij asociaal overkomen. Dat iemand verzucht van lekker er eens even tussenuit en onder een boom van een wijntje zit te nippen en beetje bijpraten, dan stoort het mij als elke 5 minuten ik een bliep hoor en je dan later verneemt "was die en die, wat ik aan het doen ben".
Ik hoop dan dat het antwoord "zit met iemand op een terras te genieten van het uitzicht" was.
Vast niet, want elke 5 minuten weer.... dan weer ik verveel me, of even later, ik heb hoofdpijn...

Die mensen kunnen niet zonder mobiel...want dat is hun manier van contact hebben.
Ik die de middelen als ik ergens wil genieten niet gebruik zou er zelf spontane technostress van krijgen.
De lui die klagen van "ik word altijd gestoord" zet dat ding dan eens uit.  Maar dat kan dan niet, mis je net een berichtje dat iemand 3 keer moest niezen.

2013 gaat ook vast het jaar van de technostress worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten