maandag 21 januari 2013

Heempad januari 2013

Sinds een jaar kom ik geregeld in een klein hoekje van mijn stad. Ik wist dat het bestond maar er nooit eerder geweest.
En ook dat begon per ongeluk. Ik zocht op de site van het afvalbedrijf naar de data voor ophalen plasticafval
en viel per abuis in de afdeling groenexcursies.

Het afvalbedrijf heeft dus een ecoloog in dienst die ongeveer eens per maand met een groepje op stap gaat.
Zo leerde ik stukjes van mijn stad kennen waar ik zelden of niet eerder kwam.
Groenexcursie is natuurlijk een breed begrip en ook erg afhankelijk van het weer.
Een libellewandeling kan eindigen zonder dat je er eentje zag.

Het heempad is een klein gebiedje aangelegd achter wat flats, een beetje hobbygroen van de ecoloog.
Ministukjes landschap die in de regio voorkomen. Een stukje schraal grasland, een stukje moeras, een stukje houtdijk, alles bij elkaar wellicht een voetbalveld?

Nu is hobbygroen niet echt een nette term. Maar het zal de vogels een worst wezen. Het stikt er van het kleine zanggrut, er broeden grote bonte spechten, er is een nest sperwers.
Het leukste is dat telkens als je er komt het er weer anders uitziet.

In het voorjaar begint het met het daslook, kort erna de dotters en verderop de kievitsbloempjes.
In een pad met meet struiken staan de bosanemoontjes. Weer iets later verschijnen er orchissen, de koekoeksbloemen en dan volgt adderwortel.

Het is niet groot, maar soms erg verrassend. Een leuk klein hoekje Gouda, niet zo ver bij huis vandaan.
Mijn plan is er geregeld foto's te maken.
Nu ging ik vandaag eigenlijk voor de vogels. Ik trof het, er zat een troepje kramsvogels erg aanwezig te zijn.
Luid aanwezig te zijn!

Voor het groen hoef je er nu niet te zijn, het is kaal. Zo kaal dat je alle omliggende flats ziet en je je niet voor kan stellen dat er over een paar maanden weer van alles valt te ontdekken.

Op 20 januari trof ik het zo:










Geen opmerkingen:

Een reactie posten