zaterdag 5 januari 2013

Huttetutten

Met verbazing en af en toe een lach vanavond eens naar National Geographic gekeken.
Daar is op vrijdagen nu een serie over Hutterieten.

Nazaten van de volgelingen van de Tsjech Jacob Hutt die ergens in de 16e eeuw zowel protestanten als katholieken tegen zich in het harnas wist te jagen.
Na veel omzwervingen zijn ze uiteindelijk eeuwen later richting Noord-Amerika vertrokken.

Het gaat heen en vermenigvuldig u is hen niet vreemd.
Zij wonen in 3 verschillende "colonies" er zijn ik meen ook maar 3 verschillende achternamen.
Bij de eerste blik denk je gelijk aan Amish of Mennonieten, maar ik zag geen van de mannen met een brede zwarte hoed, de vrouwen dragen sjaaltjes op hun hoofd, geen kapjes.

Zag geen paarden en wagens maar gewone landbouwvoertuigen en auto's.
Hoe ongewoon tuttig de dames er ook uit mogen zin, in de zak van de jurk zit wel een mobieltje.
De kinderen moeten met 15 van school, dan moeten ze voor de kolonie werken.

Een van de hoofdpersonen heeft moeite met het rebelse gedrag van haar dochter, maar laat wel buiten de ouderlingen om haar zoon naar een openbare school gaan.
Internet is er verboden, maar je ziet de gehoofddoekte meiskes wel bezig met een laptop en Facebook.

Wikipedia vergelijkt hen met bepaalde gereformeerden in Nederland. Die ik overigens nog niet thuis op Facebook zie zitten, maar er zijn herkenbare zaken.
Ze willen alles doen zoals hun voorouders het deden.
Wel zoals hun voorouders deden, Tsjechen, ze eten graag varken en het Budweiser (van origine Tsjechisch merk) gaat er stevig in. Ook bij de dames.

Als dan op het oogstfeest de rebelse dochter al een foute knul uitnodigde die niet op kwam dagen in een balorige bui haar haar los laat hangen en met onbedekt hoofd buiten komt weet ik al dat de ouderlingen
"not amused" zullen zijn. Net zulk werk, ze sturen haar moeder een sms.
Dat vind ik wel apart, even sms sturen om een donderpreek te komen houden.
Mozes, eat your heart out! Een soort stenen tafelen maar dan in PDF?

Als ik naar mensen met die levenswijze kijk denk ik vaak "absurd".
En ergens ook "respect".  Al blijf ik het vreemd vinden dat ze zelfs in zo'n serie af en toe taalgebruik wegbliepen.

Ze doen geen andere mensen kwaad, maar oh wat beknotten ze de kinderen in hun vrije wil.
De jongens gaan op de leeftijd van 15 iets doen en dat is dan voor de rest van hun leven wat ze ook blijven doen.

Het lijkt me een erg verstikkend leven. En verwarrend, wel volgens oude regels maar ook weer niet helemaal.
Dat zal lukken als je ergens diep verscholen op het platte land woont.
Honderden kilometers van een stad. Waar je als vrouw alleen mag komen om op de markt te staan met je zelfgemaakte sjaals, zelfgemaakte jams en taarten.
En dan hopen dat ze je niet uitlachen vanwege je outfit.

Zelf leef ik in de uitloper van de bible belt. Ik kan de lokale streng gereformeerden nooit betichten van tuttige outfits.
Wij zullen de rokken misschien wat lang vinden, of de kledingkeuze wat aan de sobere kant qua kleuren.
Maar de zwarte kousen zijn het al lang niet meer.  De vrouwen dragen het haar opgestoken, en ja, in de kerk een hoedje op.

Gelukkig leven zij dan tussen de "anderen" en kan ik gewoon in hun winkels kopen zonder dat ik denk "raar volk" al tref ik soms 2x per jaar een dichte deur op woensdagen. Bid-en dankdag voor het gewas.
Ik woon in een enclave met deze buurtbewoners. Dat heeft wel 2 redenen. Hun basisschool staat in mijn zicht en hun kerk is op loopafstand. Op zondag dien je immers geen auto te rijden.

Maar net als tussen Amish, Mennonieten en Hutterieten heb je bij gereformeerden ook een enorme variëteit.
Als kind uit een Calvinistisch nest vond ik dat al verwarrend.
Zet 10 Nederlanders op een eiland en al snel heb je 15 meningen. Zet 100 Nederlanders ergens ver weg in een kolonie en binnen een halve eeuw vast wel 10 kerkscheuringen.
Weer één van onze export producten?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten