dinsdag 10 december 2013

Het jaar rond

Veel van jullie weten dat ik dit jaar elke maand foto's maak op het Goudse heempad.
Ooit een groot gazon, later een "speeltuin" voor de gemeente. Niet met een wip en schommels, maar perkjes en stroken vol planten en struiken die in deze streek thuishoren.

Begin jaren 80 zijn ze gaan schoffelen, halverwege de jaren 90, het gaan uitbreiden en in 2002 is de vaste plantentuin verdwenen, dat werd een kikkerpoel.
Wat kan je van 3 ha maken, wel, best iets leuks dus.

Van al het geschoffel en veranderen heb ik niets meegekregen, simpelweg omdat ik er tot 2012 nooit kwam.
En dit jaar er denk toch een keer of 30 ben geweest.
Het is een leuk wandelingetje, je kan er lekker zitten en elke keer staat er wel weer iets anders in bloei.
Voor mij werd het een botanische leerschool. Ik zit er vrijwel altijd alleen, dat is, eventjes.

Zo rond het voorjaar kreeg ik een heempad maatje, geen mensenmaatje, maar een wilde eend.
Bedelend om brood? Nee, ze ging dan naast mijn voeten zitten, of we liepen samen een rondje rond de kikkerpoel.
Andere keren scheert er iets vlak over je heen, een visdiefje. Er huppelen wat kauwtjes voorbij, ik hoor er zangvogeltjes.

Het heet een pad, maar eigenlijk zijn het diverse paadjes, onderbroken door her en der een bruggetje.
In dit stukje zompig Zuid Holland kom je altijd water tegen.
Men zou het een parkje kunnen noemen, maar dat is het ook niet echt. Als een muskusrat weer eens aan de slag is gegaan, ja dan ligt het moerasgedeelte droog. Dan moet men ingrijpen.
De stukjes hooiland worden gemaaid, het riet wordt denk ook geregeld gesneden.

Hoe dan ook, ik besloot eind 2012 dat het best leuk zo zijn elke maand van hetzelfde punt een foto te maken. Ik ben er elke maand geweest, maar het bleek een onhandig plan te zijn.
Soms groeit iets hard en snel. Dan maar plan B.
Gewoon elke maand er foto's maken.

Oh, ik heb ook gedacht van een keer heb ik het er wel gezien. Maar dat valt reuze mee.
Flesje water mee, boterhammetje mee, je hebt dan een kilometer of 5 gelopen, bijzonder gezonde gewoonte.
Dat is uiteindelijk ook een verslaving geworden.

Het voornemen was gemaakt en ik ben trouw elke maand tenminste één keer naar het heempad geweest.
Morgen meer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten